English |   | 
تقویم شمسی   14:33 پنجشنبه 1 تیر ماه، 1396   
Skip Navigation Links

كارشناسي ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشكي مجازي:

با توجه به اهميت رشته كارشناسي ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشكي، ماهيت خاص رشته تحصیلی و با تكيه بر توانمندي گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشكي دانشگاه، این رشته به شيوه مجازی برای اولین بار ارائه مي شود. در ارائه اين رشته به شيوه نيمه حضوري سعي شده تا ضمن حفظ كيفيت، امكان ادامه تحصيل براي افرادي كه امكان تحصيل حضوري ندارند، فراهم آيد. هم چنین امکان پوشش سبک های یادگیری متنوع و بهره گیری از سایر مزایای یادگیری الکترونیکی فراهم می شود.


نحوه ارائه برنامه:


اين برنامه به شيوه نيمه حضوري و با استفاده از روش هاي مختلف تدريس با تاكيد بر مشاركت فعال دانشجويان ارائه مي شود. كلاس هاي حضوري در هر ترم، در دو بلوك اول و آخر ترم هركدام به مدت حداكثر 4 روز طبق برنامه درسی رشته مشخص مي شود ارائه خواهند شد. آزمون دروس نيز به شيوه حضوري برگزار مي شود.

واحدهاي درسي ارائه شده توسط گروه، در هر ترم به طور متوسط بين 10 تا 12 واحد مي باشد. دانشجويان آموزش از دور موظفند در هر ترم تحصيلي حداقل 6 واحد درسي را با نظر و موافقت گروه آموزشي (با اولويت دروس پيش نياز) از بين دروس ارائه شده اخذ نمايند.

سقف مدت مجاز تحصيل در اين رشته 5 سال پيش بيني شده است.


ضوابط و نحوه پذيرش دانشجو:

الف- شرايط عمومي:

داوطلبيني مجاز به شركت در آزمون مي باشند كه ضمن برخورداري از توانايي جسمي و سلامت روان به تناسب رشته انتخابي، واجد شرايط عمومي تحصيل در جمهوري اسلامي ايران باشند.

تبصره 1: موارد معلوليت كه با كار با كامپيوتر منافات داشته باشند مجاز به شركت در آزمون نيستند.

 

ب- شرايط اختصاصي:

 

1- وضعيت تحصيلي:

1-1) دارندگان مدرك کارشناسی کلیه رشته ها مجاز به شركت در آزمون هستند.

تبصره 1: دارندگان گواهي اتمام دوره و مدارك معادل مجاز به شركت در اين آزمون نمي باشند.

تبصره 2: در صورتي كه در هر مرحله از روند برگزاري آزمون اعم از بررسي مدارك، اعلام نتايج و تحصيل، عدم صحت مدارك ارائه شده توسط داوطلب مشخص شود، از ادامه تحصيل وی جلوگيري خواهد شد.

2-1) دانشجويان ترم آخر تنها در صورتي كه حداكثر تا زمان ثبت نام آزمون، فارغ التحصيل شوند مجاز به شركت در آزمون خواهند بود.


2- وضعيت وظيفه عمومي:

1-2) تحصيل همزمان در رشته هاي مجازی دانشگاه با دوره خدمت وظيفه عمومي منافاتي ندارد.

تبصره 1: مسؤوليت حضور در بخش هاي حضوري پيش بيني شده در برنامه و آزمون هاي پايان ترم در رشته مربوطه بر عهده خود داوطلبان بوده و دانشگاه در اين رابطه مسؤوليتي ندارد.

2-2) قبولي و تحصيل در رشته هاي فوق الذكر باعث معافيت از وظيفه عمومي پذيرفته شدگان مرد نخواهد شد.

 

3- قانون مربوط به خدمت پزشكان و پيراپزشكان:

1-3) تحصيل همزمان در رشته هاي مجازی دانشگاه با گذراندن دوره خدمت پزشكان و پيراپزشكان منافاتي ندارد.
تبصره 1: مسؤوليت حضور در بخش هاي حضوري پيش بيني شده در برنامه و آزمون هاي پايان ترم در رشته مربوطه بر عهده خود داوطلبان بوده و دانشگاه در اين رابطه مسؤوليتي ندارد.

2-3) قبولي و تحصيل در رشته هاي فوق الذكر باعث معافيت از گذراندن دوره خدمت پزشكان و پيراپزشكان نخواهد شد.


4- همزماني تحصيل در رشته هاي مجازی با ساير رشته ها:

1-4) ممنوعيتي براي تحصيل همزمان در رشته هاي مجازی دانشگاه با ساير رشته هاي حضوري و غيرحضوري وجود ندارد.

تذكر: داوطلبان نمي توانند در يك رشته تحصيلي به صورت همزمان در هر دو نوع سيستم آموزشي (حضوري و غير حضوري) مشغول به تحصيل شوند.

تبصره 1: مسؤوليت حضور در بخش هاي حضوري پيش بيني شده در برنامه و آزمون هاي پايان ترم در رشته مربوطه بر عهده خود داوطلبان بوده و دانشگاه در اين رابطه مسؤوليتي ندارد.

تبصره 2: هر گونه انتقال و يا جابجايي محل تحصيل در رشته ها از سيستم آموزش حضوري به غيرحضوري و برعكس ممنوع است.

5- همزماني تحصيل در رشته هاي مجازی با اشتغال:

 

1-5) ممنوعيتي براي تحصيل همزمان در رشته هاي مجازی دانشگاه با اشتغال دانشجويان وجود ندارد.

تبصره 1: مسؤوليت حضور در بخش هاي حضوري پيش بيني شده در برنامه و آزمون هاي پايان ترم در رشته مربوطه بر عهده خود داوطلبان بوده و دانشگاه در اين رابطه مسؤوليتي ندارد.

 

6- تعهدات:

پذيرفته شدگان تعهد خدمتي به دانشگاه علوم پزشكي تهران نخواهند داشت.


7- نحوه پذيرش:

1-7) آزمون ورودي حضوري و به صورت غيرمتمركز توسط آموزش دانشگاه برگزار مي شود.

2-7) آزمون به صورت دو مرحله اي برگزار مي شود:

الف) آزمون مرحله اول كتبي و بصورت تستي چهار گزينه اي برگزار مي شود. در اين مرحله 2 برابر ظرفيت رشته پذيرش مي شوند.

ب) آزمون مرحله دوم شامل مصاحبه شفاهي است. عدم حضور داوطلبان در مرحله دوم آزمون انصراف محسوب شده و انجام مصاحبه مجدد امكان پذير نخواهد بود.

كسب حداقل نمره تعيين شده در هر يك از دو مرحله آزمون الزامي است. نمره نهايي آزمون شامل 55% امتياز مرحله اول و 45% امتياز مرحله دوم خواهد بود.

3-7) داوطلبان لازم است توانايي و مهارت كار با كامپيوتر در حد مهارت هاي اول (مفاهيم پايه فن آوري اطلاعات)، دوم (آشنايي با سيستم عامل) و هفتم (اطلاعات و ارتباطات) ICDL را داشته باشند.

تبصره 1: داوطلباني كه در مرحله آزمون كتبي پذيرفته مي شوند، بايد در آزمون توانايي و مهارت كار با كامپيوتر در حد سه مهارت فوق همزمان با مرحله دوم شركت نمايند. ملاك قبولي در اين آزمون كسب حدنصاب لازم است.
تبصره 2: نمره آزمون كامپيوتر در تعيين نمره نهايي داوطلبان منظور نمي شود و براي ورود به دوره كسب حداقل نمره اين آزمون شرط ورود است.

 

4-7) منابع آزمون به شرح زير است:

درس                       

مرجع

دانش کتابداری (ضريب 3)

فتاحی، رحمت ا.. و طاهری، مهدی. فهرستنویسی: اصول و روش ها. آخرین ویرایش

رها دوست، فاطمه. فلسفه کتابداری و اطلاع رسانی. آخرین ویرایش

-Anne M. Mitchell and Brian E. Surrat . Cataloging and organizing digital resources: manual for librarians. Latest edition

-American Library Association and CLA .Anglo American cataloging Rules. Latest edition

-Edward Ewans. Management basics for information professions. Latest edition

-David Haynes. Metadata for information management and retrieval. Latest edition

-U.S. National Library of Medicine. Medical Subject Heading. www.nlm.nih.gov/mesh

-U.S. National Library of Medicine. NLM classification. www.nlm.nih.gov/class

-U.S. National Library of Medicine. Pub med. www.ncbi.nlm. gov/pubmed

- پایگاه های اطلاعاتی مهم و معتبر مورد استفاده در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مقالات مندرج در نشریات علمی و پژوهشی فارسی  (اطلاع شناسی، فصلنامه کتاب، کتابداری و اطلاع رسانی، علوم و فناوری اطلاعات) در سه سال اخیر

علوم و تکنولوژی اطلاعات پزشکی (ضريب 3)

-- حری، عباس. مروری بر اطلاعات و اطلاع رسان. آخرین ویرایش

- دیانی، حسین و داورپناه، محمدرضا. مفاهیم و روش های خیره و بازیابی اطلاعات در نظام های رایانه ای کتابخانه های ایران. آخرین ویرایش

 

- Merida L. Johns. Information management  for health care professions. Latest edition

- Michael Thelwall. Introduction to webometrics:Quantitative web research for the social sciences. Latest edition

- Ronald Rousseau. Publication and citation analysis as a tool for information retrieval. Latest edition

- Margherita Pagani/Bocconi University. Encyclopedia of multimedia technology and networking. Latest edition

- Robert Kiley Medical Information on the internet: A guide for health professionals. Latest edition

- Miranda L. Pao Concepts of information retrieval. Latest edition

- Jean Aitchison, Alan Gilchrist and David Bawden. Thesaurus construction and use: A practical manual. Latest edition

- و سایر منابع مرجع درسی مشابه در دانشگاه های برخوردار از رشته

زبان عمومي (ضريب 2)

- Brenda Wegmann, Miki Prijic Knezevic, Marilyn Bernstein, Mosaic II: Reading, McGraw-Hill/Contemporary; last edition.

- و سایر منابع مرجع درسی در سطح کارشناسی ارشد

 

5-7) ظرفيت پذيرش در اين رشته 15 نفر است. تا 30% درصد از ظرفيت رشته به كاركنان وزارت بهداشت و تمامي مؤسسات وابسته با اولويت دانشگاه علوم پزشكي تهران به شرط کسب حد نصاب 80% نمره آخرین فرد پذیرفته شده سهمیه آزاد اختصاص دارد.

 

 

 

ن-
   

سامانه های آموزشی 
      

   

 

 

 

 

 

© تمامی حقوق این سایت برای دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران محفوظ است.